سری ایمنی (سری استپ) در آسانسور چیست و چگونه کار میکند؟

علاوه بر موارد فوق، ریل راهنما دچار خرابی های دیگری چون خوردگی و زنگ زدگی، خمش و ارتعاشات دوره ای نیز می گردد. اما با ساخته شدن ساختمان های بلند مرتبه نیاز به وسیله ای که افراد را تا طبقات بالاتر برساند احساس می شد و به همین جهت وسیلهای به نام آسانسور اختراع گردید. شستی یا همان شاسی آسانسور در واقع صفحهای است که مسافرین از طریق آن فرمان حرکت کابین را به تابلو فرمان آسانسور ارسال میکنند تا کابین به طبقه مورد نظرشان حرکت کند. در آسانسورهای هیدرولیک قدرت اصلی که باعث حرکت عمودی کابین آسانسور به بالا یا پایین می شود از یک جک (پیستون) بالا یا پایین برنده بهمراه موتور تامین کننده قدرت ( پاوریونیت) تشکیل شده است.

در این مرحله باید بر طبق نقشه آهنکشی و ریل آسانسور کار آهن کشی آسانسور را انجام داد البته در این مورد نیاز به آموزش خاصی است که در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت به این مورد پرداخته می شود. آیا آسانسورها باید افراد معلول را در خود جای دهند؟ آیا مردم نیاز به جابجایی وسایل بزرگ با آسانسور دارند؟ آیا آموزش طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور ارائه می گردد؟ بر خلاف دستگاه های قبلی ، این نوع آسانسور برای حمل مسافر طراحی نشده است و معمولا از آن برای حمل کالا استفاده می کنند. روش کلی کار آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که چرخیدن موتور در پاوریونیت باعث می شود دستگاه تلمبه ، روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ کرده و سپس با پر شدن ظرفیت سیلندر، روغن با فشاری که در آن ایجاد می شود کابین و پیستون را به طرف بالا به حرکت در می آورد.

در زمین های بالای 200 متر (و بعضا بالای 150 متر) حداقل ابعاد لازم برای راه پله عرض 2.40 متر و طول 4.50 متر است. از جمله مزیت های آسانسور مغناطیسی می توان ایمنی بالای آن را نام برد و از معایب آن به گران بودن آن نسبت به سایر آسانسورها اشاره نمود. پس از تأیید آماده بودن محل نصب، تاریخ نصب تأیید خواهد شد. فرقی نمیکند که شما به نصب و طراحی آسانسور در کرج، تهران، تبریز، سمنان و یا هر نقطه از ایران داشته باشید، ما در هر کجای کشور که باشید، آماده ارائه خدمات به شما هستیم. هنگامی که تمام تستها با موفقیت به پایان رسید، آسانسور آماده استفاده خواهد بود.

همانطور که می دانید دو نوع سیستم نصب آسانسور در جهان بسیار پرکاربرد است که عبارت است از سیستم آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیکی. استفاده می شود. بالابرها به دو دسته کلی بالابرهای سیار و بالابرهای ثابت تقسیم بندی می شوند. برای پی ریزی و بتون ریزی کف چاه آسانسور باید نکات خاصی را مد نظر داشت که در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت بطور کاملا عملی آموزش داده می شود ولی در اینجا مراحل کلی را به اختصار بیان می کنیم. ضمنا در این مرحله باید چاه ارت (Earth) هم نصب شود برای نصب چاه ارت باید یک نقطه ای که حداقل تا 3 الی 4 متر عمق از کف چاه آسانسور داشته و به رطوبت زمین دسترسی دارد موادی مانند نمک یا زغال یا پتاسیم فرو کرد و سیم ارت را به آن وصل نمود.

شماره هر طبقه ای که کابین گذاری می شود را دقیقا خارج از در های آسانسور علامت بزنید. همانطور که می دانید آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت. اما با استفاده از تکنولوژی و طرح های جدید، کارشناسان حرفه ای می توانند بدون هیچ گونه خرابی اجزا ساختمان، آسانسور را در وسط راه پله ساختمان نصب نمایند تا همه ساکنین بتوانند از آن به خوبی استفاده نمایند. قسمت های شفاف كابين بايد به گونه ای طراحی و نصب شوند كه بارهای عمودی از طرف كابين به آن وارد نشود و قاب (محل استقرار) آنها بگونه ای باشد كه بتواند بدون تغيير شكل مهمی بارهای افقی وارده را تحمل نمايد. پارس ایمن بالابر با همکاری سرویسکار های آسانسور حرفه ای که تخصص شان در این زمینه است تمامی خدمات سرویس انواع آسانسورها را ارائه می دهد .

تعمیر اسانسور

همچنین باید توجه نمایید که موتورخانه آسانسور هیدرولیک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن باید به سیستم تهویه و همچنین پوشش عایق مجهز باشند تا اگر روغن نشت کرد جریان روغن دچار اختلال نشود. آگاهی از هزینه ها، جانمایی و مشورت با سیر مسکونین در آن ساختمان از اقداماتی است که باید برای نصب آسانسور انجام شود.در اینجا شما را با مراحل نصب آسانسور بیشتر آشنا می کنیم. تمامی این مراحل در مدت زمان خاصی انجام می گیرد تا آسانسور قابل استفاده شود. قیمت آسانسور به موارد گوناگونی بستگی دارد و با توجه به نوع آسانسور، ابعاد کابین، نوع و تعداد موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، تعداد طبقات ساختمان، حداکثر ظرفیت قابل تحمل، حداکثر سرعت حرکت، حداکثر ارتفاع، نوع سکشن، برند آسانسور و نوع تابلو برق مانند اینورتر یا کنتاکتوری بودن تابلو برق، تعیین میشود. اندازه و ابعاد فونداسیون و گودی گودال، مواردی هستند که در آیین نامه نصب آسانسور ذکر می شوند.

آسانسور یا بالابر را می توان یکی از راحتترین راه های حمل و نقل در ساختمان ها دانست. یکی از مهمترین نکات برای نصب آسانسور بیرون ساختمان این است که توجه کنید مدل آسانسور شما از کدام نوع است. آسانسورها همانگونه که در شکل و ظاهر و یا کاربردشان با یکدیگر متفاوت هستند در مدل و کارکرد فنی خود نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند ما در این بخش به بررسی برخی از این مدل ها می پردازیم. ساختمانهای بلند به آسانسورهای سریع و عریض نیاز دارند تا ترافیک را روان نگه دارند. کارگرانی که در نگهداری آسانسور تخصص دارند ، معمولاً در بسیاری از مواقع ، در بسیاری از مواقع در همان آسانسور خدمات ارائه می دهند. حتما باید مرحله سرویس و نگهداری را در بازه های زمانی مرتب انجام داده و نسبت به رفع خرابی آسانسور اقدام نمایید. قطعات زیادی هستند که در هنگام ساخت آسانسور باید تهیه و مورد استفاده قرار بگیرند، از جمله آنها می توان به تابلو برق سه فاز، تراولینگ کابل، جعبه رویزیون، لقمه، وزنه تعادل، سیم بکسل، پشت بند، قلاب سر بکسل، قفل درب لولایی، ریل راهنما، تابلو فرمان، انکودر، براکت، فلکه هرزگرد، شستی ها، کرپی سیم بکسل، گاورنر، کفشک، الکترو سیگنال، پاراشوت، مگنت درب باز کن برقی، آرام بند، درب، بافر ضربه گیر، بست تراول کابل، پایه موتور گیربکس، لاستیک زیر موتور، شالتر، میکروسونیچ غلطکی، کلید قارچی، روغندان، پریز صنعتی، درب نیمه اتوماتیک، سنسور درب، سنسور اورلود، ، درب تمام اتوماتیک کابین و کابین اشاره کرد که وجود همه آنها در هنگام نصب لازم و ضروری است.

فناوری نوآورانه ای که برای نصب آسانسور در نظر گرفته شده، موجب می شود که فرایند نصب به سادگی صورت بگیرد و مقرون به صرفه باشد. فرایند نصب آسانسور چگونه است؟ به طور کلی نصب آسانسور به این ترتیب است. سرویس و نگهداری آسانسور عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور. پیش بینی تمهیدات متناسب با شرایط اقلیمی نیز بر عهده طراح معماری است. آسانسور شما ممکن است یکی از اولین چیزهایی باشد که مراجعه کنندگان به ساختمان شما میبیند، بنابراین مهم است که آسانسور شما، به خصوص فضای داخلی کابین آن، زیبا باشد و به طور موثر، کسب و کار یا دارایی شما را منعکس کند.

انواع اسانسور

همچنین برای پایین آمدن کابین نیز کار بدین صورت است که سیستم مرکزی کنترل به دریچه فرمان سیگنالی میفرستد که باز شود و در واقع حرکت راحت روغن در سیستم فراهم گردد و سپس سنگینی کابین موجب می شود که به پیستون(جک) و سپس به سیلندر فشار وارد شده و سپس روغن از دریچه به مخزن باز گردد و پس از آن برای توقف در یک طبقه در زمان توقف سیستم کنترل مرکزی دستور بسته شدن به دریچه را ارسال می کند و طبیعتا جریان یافتن روغن متوقف شده و کابین آسانسور در حرکت خود به سمت پایین می ایستد. مصرف برق پایین تر زیرا در هنگام پایین آمدن کابین آسانسور از نیروی جاذبه و تخلیه روغن برای پایین آمدن آسانسور استفاده می شود بنابراین مصرف انرژی در این حالت نزدیک به صفر شده و مصرف کلی برق نیز پایین می آید. یک آسانسور، وسیله ای است که انرژی پتانسیلی فرد را افزایش یا کاهش میدهد بدون این که خود فرد نیاز به تامین آن انرژی داشته باشد.

امروزه کاربرد آسانسور در صنعت ساختوساز زیاد شده است و طبق قوانین استاندارد جهانی تمامی ساختمانها موظف به راه اندازی آسانسور هستند. نصب و راه اندازی آسانسور در واقع مجموع اقداماتی است که در یک سازه از زمان آماده سازی چاهک با توجه به ظرفیت آسانسور تا زمان آماده سازی سقف و تمام طبقات انجام می شود. برای آسانسورهای هیدرولیک، پس از نصب کاراسلینگ و اتصال آن به جک ، زمان ایمن سازی آسانسور و اتصال شیرهای برق هیدرولیکی فرا می رسد. در زمانهای گذشته خانه ها معمولا همکف بودند و اگر خانه ای دو یا سه طبقه بود به راحتی ساکنان آن خانه ها با استفاده از پله به طبقات بالاتر می رفتند. لازم است بدانید که محدودیت های زیادی برای استفاده از آسانسور های شیشه ای هیدرولیک وجود دارد که همین امر سبب شده در ساختمان های با ارتفاع بالا مورد استفاده قرار نگیرد. در ساختمان های قدیمی فضای کافی برای ایجاد موتورخانه و چاله آسانسور وجود نداشته و از آسانسورهای هیدرولیک استفاده میشود این آسانسورها در کمترین فضای ممکن نصب خواهند شد و می تواند در قیمت نهایی کاهش یابد.

نحوه آموزش آسانسور بصورت کاملا عملی بوده و بر پایه ارسال مستقیم نیروی کار متخصص به بازار کار نصب و تعمیرات و سرویس نگهداری آسانسور می باشد تا کارآموز پس از آموزش بتواند براحتی وارد بازار کار آسانسور شود و از پشتیبانی نامحدود شرکت نیز برخوردار می باشد. اکثر شهروندان تهرانی که آسانسورشان نیاز به تعمیر دارد برای تعمیر آسانسور خود دارای مشکلات زیادی هستند.از مشکلات تعمیر آسانسور در تهران، یافتن یک تعمیرکار حرفه ای است زیرا هرگز یک تعمیرکار حرفه ای به راحتی پیدا نخواهد شد.از طرف دیگر چون میزان هزینه تعمیرات آسانسور متغیر است باید فرد از قیمت تعمیرات آسانسور استعلام بگیرد تا بتواند با قیمت مناسب آسانسور خود را به دست تعمیرکاران بسپارد. آسانسور شیشه ای با سیستم هیدرولیکی می تواند بدون استفاده از سیم بکسل و وزنه مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند ظاهر و نمای بسیار جذابی را نیز به ارمغان آورد.

تعمیرکاران مجموعه پارس ایمن بالابر با گذراندن دوره های مخصوص و کسب دانش و تجربه کافی در زمینه تعمیر و نگهداری آسانسور، میتوانند هر آسانسور در هر مدلی را تعمیر و یا نصب نمایند. کل فرآیند از برنامهریزی، نصب، تا بهرهبرداری ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین باید فرآیند طراحی آسانسور را به اندازه کافی زود شروع کنید تا امکان برنامهریزی و نصب دقیق را فراهم کنید، و در صورت پیش آمدن تأخیر، با مشکلی مواجه نشوید. خود را در یک درد عظیم تصور کنید، باید به موقع در سر کار خود حاضر شوید در حالیکه دیرتان شده است، حالا باید منتظر آمدن آسانسور شوید. این آسانسور انسان را حمل میکند، پس باید شرایط و استانداردهای خاصی را برای اطمینان از ایمنی آنها در نظر گرفت. با توجه به بررسی های کارشناسی اولیه در این مرحله باید ابعاد و اندازه های دقیق را با توجه به مقررات استانداردهای آسانسور تعیین نمود و این ابعاد را در نقشه کشی آسانسور که در مرحله دوم بیان شد اعمال کرد و در مرحله اجرایی نصب آسانسور نیز اجرا نمود.

چرا باید تعمیر آسانسور را به یک تعمیرکار ماهر بسپاریم؟ طبق گفتههای مدیران آموزشوپرورش، تعمیر و نصب آسانسور از جمله رشتههای پردرآمد در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش است چرا که صنعت ساخت و ساز با صنعت آسانسور رابطه بسیار نزدیکی دارد. بسیار مهم است که سازنده در طول ساخت چاه آسانسور، با شرکت آسانسور در تماس باشد تا از نصب کارآمد و بدون دردسر اطمینان حاصل شود. 8-6-3 درهنگام بسته بودن در کابین ، درز بین لته درها یا بین پایین لته درها و ستونهای جانبی ، نعل سردر یا چهارچوپ آستانه ها، باید تا حد امکان کوچک باشد. حتما می دانید که گرانروی (نرمی و چسبندگی) روغن با دماهای مختلف تغییر می کند برای همین حفظ دمای روغن در موتورخانه آسانسور هیدرولیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بطور نمونه یکی از مهمترین ایراداتی که برای بعضی آسانسورهای هیدرولیکی پیش می آید در فصل زمستان بدلیل کاهش دمای محیط عمل انتقال کابین آسانسور به بالا یا پایین با مشکلاتی همراه است برای حل این مشکل باید دمای محیط را دمای نرمال بین ۲۰ الی ۳۵ درجه فراهم نمود و یا می توان در مخزن روغن آسانسور هیدرولیک، دستگاه گرمکن برقی قرار داد تا دمای روغن در سطح خاصی باشد و و یا اینکه می توان در فصول سرما روغن با ویسکوزیت کم استفاده نمود و در فصل گرم روغن استاندارد آسانسور مربوطه را استفاده کرد.

شما باید مطمئن باشید که محصول مناسب را متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کردهاید، و همچنین یک شرکت آسانسور که در هر مرحله از فرآیند در کنار شما خواهد بود. آسانسورهای شما باید متناسب با نیازها و طراحی ساختمان شما باشند. بسیاری از مشتریان اصلاً طراحی داخلی آسانسور را در نظر نمیگیرند. آسانسورها همچنین امکان حمل و نقل برخی از بارهای سبک بین طبقات را فراهم می کنند. سبک و عملکرد پانلهای دیواری، کفپوشها و نورپردازی آسانسور خود را نادیده نگیرید. شرکت خدمات آسانسور با استفاده از یک چک لیست یا جدول از پیش تعیین شده، آسانسور را به مشتری تحویل میدهد و پس از نصب و راه اندازی، امنیت و صحت عملکرد آن را تایید میکند. این کار از ایجاد هرگونه خطرات ناشی از استفاده آسانسور جلوگیری میکند. یک نیروی مقاومتی که به حفظ تعادل اتاقک آسانسور کمک میکند.

برای تحقیق و امتحان کردن آسانسور دلخواه خود، میتوانید از نمایشگاهها که آسانسورهای نمایشی در اختیارتان شستی متالیفت میگذارند دیدن کنید. در بعضی مواقع ساکنین ساختمان تمایل به پرداخت هزینه های تعویض این قطعات را ندارند و درخواست غیر فعال کردن قطعه مورد نظر را می نمایند. خدمه خدماتی معمولاً تعمیرات اساسی را انجام می دهند – به عنوان مثال ، تعویض کابل ها ، درهای آسانسور یا یاتاقان های دستگاه. همانگونه که ساختمان های گوناگون با کاربردهای گوناگون وجود دارد، انواع مختلفی از آسانسور هم وجود دارد که می توان آنها را در موقعیتهای مختلف برای اهداف متفاوتی به کار برد. آسانسور مسافربر معمولا سرعت بیشتری نسبت به انواع بالابرها دارند چرا که اغلب افراد ممکن است بخواهند از چندین طبقه عبور کنند.

قطعات اسانسور