آشنایی با 6 نوع از انواع شیرهای صنعتی و کاربردهای آن‌ها الوپایپینگ | کسری ساران

همانند شیر سماوری حرکت 90 درجه ای دارد و افت فشار کمی را ایجاد می کند. معمولا این نوع شیر سماوری بصورت 90 درجه باز و بسته می­شوند تا مسیر جریان را ببندد یا باز کند (دو حالته). شیر سماوری همانند شیر دروازه ­ای افت فشار بسیار کمی در حین عبور سیالات پیدا می کند. بهتر است بدانید حرکت سریع یک چهارم چرخشی شیرهای توپی با چرخش‌های متعدد ۳۶۰ درجه مورد نیاز در شیرها دیگر همانند شیرهای دروازه در تضاد است. اصطلاح شیر توپی به این واقعیت اشاره دارد که مکانیسم داخلی آن برای تغییر جریان به این صورت است که توپ کروی موجود در داخل این نوع شیر به عنوان کنترل جریان شیر عمل می‌کند. سادگی این شیرها به صنایع اجازه می‌دهد تا با هزینه نسبتا کم و با قطعات کمتر نسبت به سایر انواع شیرآلات صنعتی، دست به تولید آن‌ها بزنند.

مدار الکتریکی چیست؟ — آشنایی با انواع مدار به زبان ساده

طراحی این شیرها ساده بوده و بدون نیاز به اپراتور یا سیستم اتوماسیون عمل شرکت کسری ساران می‌کنند. کنترل مسیر جریان با توجه به سرعت حرکت سیال است، هر چه سرعت بالاتر باشد دریچه بیشتر باز می‌شود و زمانی که سرعت ماکسیمم می‌شود دریچه کاملا باز می‌شود. شیرهای گلوب به دلیل ساختار کروی شان به این اسم نام گذاری شده‌اند.

  • برای کم کردن اصطکاک از روان کننده استفاده می‌شود، به همین خاطر بر روی پلاگ دو شیار کمربندی، یکی در بالا و دیگری در پایین تراشیده شده است که این دو شیار توسط شیارهای عمودی به هم وصل شده اند.
  • مجرابند، قسمت متحرک شیر می باشد که در محل عبور جریان قرار گرفته تا سرعت جریان در شیر را تغییر دهد.
  • شیر پیستونی یا «پیستون ولو» (Piston Valve)، یکی از انواع ولو خطی است که به منظور کنترل جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مجرابند شیر گوه ای همانطور که از اسمش مشخص می باشد مثل گوه می باشد.

نام دیگر آن Membrane Valve می‌باشد که جریان را با حرکت دادن دیافراگم کنترل می‌کند. این شیر دارای دیسکی به شکل استوانه مخروطی با یک سوراخ مخروطی درونی می‌باشد که به آن پلاک می‌گویند. به این شیر در زبان انگلیسی Cock Valve و در زبان آمریکایی Plug Valve می‌گویند. شیرهای توپی با انتهای فلنجی و جوشی از سایز اسمی ۲/۱ تا ۲۰ اینچ و شیرهای توپی با انتهای رزوه‌ای و سوکتی از سایز اسمی ۴/۱ تا ۲ اینچ بر طبق استاندارد ۶۰۸ API در کلاس کاری ۱۵۰ و ۳۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ موجود می‌باشند.

شیر ایمنی یا شیر اطمینان چیست ؟

این روش برای سیستم‌های دارای فشار عملیاتی بالا و سیستم‌های بدون نیاز به باز کردن ولو کاربرد دارد. شیرآلات صنعتی یا «ولو» (Valve)، تجهیزاتی هستند که به منظور توقف، راه‌اندازی و تنظیم جریان در سیستم‌های پایپینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اغلب شیرآلات صنعتی می توان بدنه، سرپوش، دیسک، نشیمنگاه یا سیت، ساقه شیر یا استم، یوک و آب بند را نام برد. قیمت شیرآلات صنعتی با توجه به سایز شیر، کلاس شیر، نوع مجرابند شیر، نوع اتصال شیر، جنس بدنه شیر و جنس تریم شیرآلات، تعیین می شود. شما می توانید برای دریافت مشاوره فنی و استعلام قیمت به روز شیرآلات با کارشناسان فنی هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید. بور این شیر توپی به شکل V می باشد و برای کنترل جریان می توان از آن استفاده کرد که با توجه به درصد عبور سیال، بال هم انتخاب می شود.

آب‌بندی داخلی[ویرایش]

این شیر شامل یک دیسک قابل حرکت و یک سیت (نشیمنگاه) ثابت در یک بدنه کروی معمولی است. گلوب ولو یکی از محبوب‌ترین شیرهایی است که در صنایع به کار می‌رود. این مدل شیرها مشابه شیرهای دروازه ای بوده و به صورت خطی عمل می‌کنند. شیرهای صنعتی در اکثر سیستم های تجاری، نظامی، مسکونی، حمل و نقل و سازمان ها به کار رفته است. همچنین از این شیرها در شرکت های استخراج نفت و گاز، نیروگاه ها، معادن، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، سیستم های فاضلاب و … استفاده میشود. هنگام استفاده از محلول های ساینده، آنها باید به عنوان شیرهای خاموش-روشن استفاده شوند؛ اگر برای اهداف گلویی استفاده می شود، اسلیو فرسوده می شود.

آشنایی با 6 نوع از انواع شیرهای صنعتی و کاربردهای آن‌ها الوپایپینگ | کسری ساران