7 گام طراحی اتاق فرار خودت اتاق فرار طراحی کن | allescape

چون تو حل کردن معماهای دشوار و چند مرحله ای بازیکن باید بعد از پشت سر گذاشتن هر مرحله حس کنه داره راه رو درست میره و به زودی قراره به یه نتیجه واقعی برسه. بنابراین توجه به این نکته باعث تقویت روحیه بازیکنا میشه و انگیزه شون برای حل کردن معما رو قویتر می چگونه اتاق فرار می سازیم؟ کنه. معما هم مثل بقیه اجزای اتاق باید برای بازیکن سرشار از تازگی و نشاط باشه یعنی این که استفاده تکراری از یه الگوی خاص برای حل چند معما، واقعا کسل کننده و ملال آوره. اگه هدف طراح برای استفاده از این الکوی تکراری کمک به بازیکنا و تسریع روند بازیه که نه تنها چنین نتیجه ای نداره بلکه فضای بازی رو سنگین و خسته کننده می کنه؛ به طوری که بازیکنا عملا انگیزه ای واسه ادامه ندارن. قبل از هرچیز باید بدونین که معما در نوع خودش یه بازیه وذاتا با بازیکن همراهی می کنه تا حل بشه.

7 گام طراحی اتاق فرار خودت اتاق فرار طراحی کن | allescape برای مثال با انجام حرکات اضافه باعث لو رفتن نقش خود در بازی شود. بازیگر حرفه ‌ای می‌داند که در کجا باید قرار بگیرد و در چه زمانی از بازی باید کنش یا واکنش درستی داشته باشد. بعضی از بازیکنان پس از مواجهه با یک اکتور ممکن است دچار عصبانیت و ناراحتی شود شوند اما بازیگر باید خود را کنترل کرده واکنش منفی نشان ندهد.

اتاق فرار احضار

تم درواقع موضوعی است که سناریو حول آن شکل می‌گیرد و سناریو داستانی است که تم را توسعه می‌دهد. تم بازی کاملاً به خلاقیت طراحان بستگی دارد و انواع مختلفی دارد مانند؛ تم کارآگاهی (مثل شرلوک هولمز)، تم فیلم (برگرفته از یک فیلم مانند “نفس نکش”)، تم دزدان دریایی، تم هواپیماربایی، تم جنگی و نظامی و غیره. پس از انتخاب تم یا موضوع بازی، حال باید داستانی جذاب و ملموس برای آن پیدا کنید. در این مرحله هم از خیال‌پردازی خود استفاده کنید و هم با جستجو در اینترنت داستان‌هایی دراین‌باره را پیداکرده و آن‌ها را باهم ترکیب کنید. پس از نهایی شدن تم و سناریو، با جستجو در اینترنت، مطمئن شوید که اتاق فراری با تم و سناریوی شما وجود نداشته باشد.

مجموعه اتاق فرار اسکیپ کیوب

باید این را بدانیم که چشمان بازیکنان با توجه به مخروط‌های تشکیل‌دهنده، رنگ‌های موجود در اتاق را به یک شکل نمی‌بینند. طراحان حرفه‌ای همیشه باید برای انتخاب معماهایی که در آن از رنگ و نور استفاده شده است، آن‌ها را در نور واقعی اتاق و زمانی که بازیکنان قرار است در آن بازی کنند انتخاب می‌کنند. بهتر آن است که اتاق فرار در مرکز شهر یا مکان‌هایی باشد که دسترسی بازیکنان به آن، هم از طریق وسیله شخصی و هم حمل‌ونقل عمومی راحت باشد. همچنین باید توجه داشت که در صورت امکان در محدوده ساعات طرح و ترافیک هم نباشد. این انتخاب کاملاً به علاقه و سلیقه طراح بازی بستگی دارد و نکته مهم این است که هیچ ژانری بر دیگری برتری ندارد و اگر همه اصول و نکات در هر ژانر رعایت شود، موفقیت آن را تضمین خواهد کرد. اگرچه ممکن است در هر شهر یا کشور، ژانر خاصی نسبت به دیگری پرطرفدارتر باشد که شناسایی این مسئله خالی از لطف نیست؛ اما این بدان معنا نیست که اگر اتاق شما ژانر دیگری داشته باشد، مخاطبی نخواهد داشت.

برای حل آن ها عموماً باید یک کار فیزیکی انجام دهید که این کار فیزیکی به هیچ عنوان شامل انجام کارهای سخت و یا جا به جایی اشیای سنگین نخواهد بود. حتی اگر نیاز به جا به جایی یک جسم بزرگ و سنگین باشد، مطمئن باشید که سازندگان بازی، آن جسم را طوری طراحی کرده اند که با استفاده از وسیله ای خاص (مانند اهرم) بتوانید آن کار را به سادگی هر چه تمام تر انجام دهید. لوازم جانبی راه دیگری برای زنده کردن داستان اتاق فرار شما است. در واقع، بهتر است برخی از لوازم جانبی که سرنخ نیستند داشته باشید تا شرکت کنندگان در داستان بازی غرق شوند و توسط آنها شکار شوند. لوازم جانبی می توانند شاه ماهی قرمز (سرنخ های نادرست) باشند یا به سادگی به ایجاد افزایش حس مکان برای بازیکنان در داستان بازی اضافه کنند. همچنین راه ورود و خروج بازیگر اتاق باید بر بازیکنان پوشیده باشد تا حس بازی بیشتر منتقل شود.

  • شما باید همه جا را با دقت بگردید و مراقب باشید تا چیزی از نظرتان مخفی نماند.
  • در همه مناطق شهر و محلات می‌توان اتاق‌های فرار کوچک و بزرگ را پیدا کرد.
  • وقتی چندین طراح به طور همزمان روی یک معما کار می‌کنند، باید بسیار مراقب باشند تا سرنخ‌های زیادی از یک معما در اتاق باقی نماند.
  • تقریبا هیچ‌کس غیر از خود جنوبی‌ها حق شرکت در این مراسم را ندارند و فقط گاهی اوقات به‌صورت نمادین این مراسم را برای گردشگران اجرا می‌کنند.
  • بازی رویا نیز بین ۴ تا ۶ نفر انجام شده و ۶۰ دقیقه زمان می‌برد.