نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه مبانی نظری و پیشینه تحقیق | porseshneshan

که بزرگترین موانع پذیرش و توسعه فن آوری های جدید شامل به اشتراک گذاشتن .اطلاعات فنی و اقتصادی به طور گسترده و فراهم آوردن فرصت هایی برای مشارکت ذینفعان چندسطحی قانونی در فرایندهای تصمیم گیری بود. در واقع با نوشتن پیشینه تحقیق نشان می‌دهید که
شما منابع مهم در ارتباط با موضوع خود را شناسایی و مطالعه کرده‌اید. خوشبختانه این نمونه از طرح کلی به شما کمک می‌کند تا ساختار مقاله خود را مشخص کنید. پیشینه تحقیق یکی از بخش های پروپوزال و پایان نامه است که معمولا دانشجویان و محققان با همه جنبه های آن آشنا نیستند. در این مقاله به زبان ساده به همراه نمونه ای از پیشینه تحقیق به بیان آن پرداخته ایم. مارتیانوس و همکاران (2007) پژوهشی تحت عنوان «تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی در بین افسران پلیس» پرداختند.

آشنایی با انواع تحقیق آمیخته

در انجام یک تحقیق می خواهیم اقدامات دیگران را در قبال موضوع خاص بدانیم و دریابیم که این افراد تا کجا پیش رفته اند و به چه نتایجی در این باره رسیده اند. باید بدانید که تقریبا 30 درصد تمام پایان نامه ها به بررسی ، تحلیل و باز نویسی ادبیات آن موضوع اختصاص داده می شود. بدین صورت محقق با تکیه بر نظرات دیگران پژوهش خود را در آن موضوع آغاز می کند. این کار علاوه بر اینکه بینش محقق را در آن موضوع افزایش می دهد ، در واقع باعث ایجاد یک نوع پشتوانه در تحقیقات بیشتر او خواهد شد. باید بدانید که پیشینه‌ تحقیق فقط گردآوری چند چکیده‌ تحقیق پیرامون موضوع نیست. این تنظیمات را طبق موضوع تحقیق به چند دسته‌ توصیفی، تبیینی، روشی و موضوعی تقسیم می‌کنند اما نکته‌ مهمتر تجزیه‌ و تحلیل و جمع‌بندی این بخش است.

نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه – مبانی نظری و پیشینه تحقیق

نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه مبانی نظری و پیشینه تحقیق | porseshneshan

مانند آیین نگارش (سمیعی، 1369) و آیین نگارش علمی (حری، 1371) و علاوه بر این‌ها، راهنماها و دست‌نامه‌های استناددهی وجود دارد که در سایت کتابخانه نیز موجود است. در آخر با توجه به منابع مورد استفاده، فهرست کاملی از منابع مورد استفاده، با در نظر گرفتن ضوابط کتاب‌شناسی مرسوم، تهیه کنید. از جمله پایگاه ایران‌داک یا مدارک علمی ایران، پایگاه مقالات جهاد دانشگاهی یا SID، پرتال مطالعات علوم انسانی و بسیاری از پایگاه‌های داخلی و البته خارجی. بعد از این‌که موضوع خود را انتخاب کردید، باید اطلاعاتی را بدست بیاورید تا از طریق آن‌ها، آگاهي خودتان را پيرامون موضوع و مسئله‏‌ای که برای تحقيق انتخاب کرده‌اید گسترش دهید. 2- در ادامه همان بند به مسئله تحقیق، و نتیجه آن در حد دو سطر اشاره می شود.

  • اطلاعات قسمت اول این فصل باید به قدری شفاف و واضح باشد که خواننده از اهمیت و ضرورت مساله آگاه شود بدون این­که مطالب قسمت دوم برایش تکراری باشد.
  • اگر دستورالعمل خاصی در اختیار شما قرار داده نشد، توصیه می‌شود که مطالب مروری بر پیشینه تحقیق حدود 15 تا30 درصد کل مقاله باشند؛ به عبارتی 2 الی 3 صفحه برای یک مقاله 15 صفحه‌ای کفایت می‌کند.
  • بررسی پیشینه تحقیق (Literature review)
    به معنی انجام یک تحقیق جدید بر
    پایه دانش و ایده‌های موجود است.
  • باید بدانید که پیشینه‌ تحقیق فقط گردآوری چند چکیده‌ تحقیق پیرامون موضوع نیست.

در طول تحقیق، مطالب تحقیقی زیادی را پیدا خواهید کرد تا در مروری بر پیشینه تحقیق خود قرار دهید. در این مرحله بسیاری از دانشجویان در تطبیق منابع جمع آوری شده با مطالب مروری مناسب به چالش می‌خورند. توصیه می‌کنیم به مطالبی دقت کنید که بیش از چند بار با آنها مواجه شده‌اید؛ منابع موجود را ارزیابی نمایید و مرتبط‌ترین را انتخاب کنید. شاید نتوانید همه چیز را بخوانید تا به موضوع مورد نظر برسید و تمام منابع را به یک مرور ادبیات پژوهش تبدیل کنید؛ به همین دلیل اولویت بندی منابع از اهمیت بالایی برخوردار است. بهرامی، بهرامی، مشهدی و کارشکی (1394) پژوهشی به منظور بررسی نقش راهکارهای کنترل شناختی هیجان در کیفیت زندگی بیماران سرطانی انجام داده اند.