رنگدانه یا پیگمنت ( پیگمنت چیست )؛ بررسی خواص و دسته بندی

روش های لیزر غیر تهاجمی احتمال دارد، به تعداد جلسه های بیشتری نیاز داشته باشند و معمولاً بین ۱ تا ۵ جلسه پوست روشن و شادابی را به دست میآورید. برای تهیه رنگدانه دو روش صنعتی مهم وجود دارد. رنگ، اشباع، و دیگر خواص رنگدانه به ترکیبات دیگری که در محصولات، مانند گیره ها یا پرکننده ها مرتبط است، بستگی دارد. ظاهراً از نظر شیمیایی با نمونه طبیعی یکسان است، ولی اغلب خواص متفاوتی دارد و معمولاً به خاطر شکل بلوری مطلوبتر ، خلوص بیشتر و دانهبندی مطلوبتر ، مرغوبتر از نوع طبیعی می باشد. خوردگی و خواص محوری مانند تقویت لایه، ایجاد سختی مناسب، باز دارندگی اشتعال و سایر خواص اشاره کرد. این رنگدانهها میتوانند فامهایی نظیر زرد، نارنجی و سبز کرومی ایجاد کنند.

رنگدانه ها به طور انتخابی طول موج نور را جذب می کنند.

لک جای جوش به دو صورت بر روی پوست باقی می ماند: لک پوستی و اِسکار پوستی. دارد اما یک منطقه بزرگتر را روی پوست پوشانده است. 3. مخلوط را در سراسر منطقه آسیب دیده بمالید. یک مثال ممکن است در بال های پروانه یا پرهای طاووس دیده شود. در بازار رنگ گونه های متعددی از انواع رنگ طبیعی وشیمیایی وجود دارد. این افراد در مقابل آفتاب برنزه می شوند و سوختگی پوست در آنها كم یا متوسط است. رنگدانه ترکیبی از ترکیب رنگ دانه درمال و اپیدرمال به وجود میآید و در سطوح نزدیک به پوست و عمیق ایجاد می شود، یکی از انواع رنگ دانه های ترکیبی ملاسما میباشد. پیگمنت های مورد استفاده در خمیر پیگمنت دیوکس با تنوع گوناگون انتخاب شده است تا فام های مختلف با مقاومت نوری های کنترل شده و بالا، در انواع پوشش های نمای داخل و خارج (Indoor and Outdoor) قابل استفاده باشند.

هرچه قدرت جذب روغن یک پدر بیشتر باشد ، اثر آن پودر در یکنواخت تر کردن رنگ بیشتر خواهد بود و قدرت جذب روغن با ویسکوزیته نسبت مستقیم دارد . اندازه ذرات يك رنگدانه تأثير زيادي در ويژگيهاي رنگ مانند قدرت پوشش، جلوگيري از ته نشين شدن، درخشندگي و براقيت رنگ دارد. این پروسه شامل مراحل زیر است: خیس شدن، جایگزینی هوا و آب با رزین، دانه بندی و اسیاب شکسته شدن مکانیکی و جدا شدن ذرات و رسیدن به اندازه ی اولیه، دیسپرسیون توزیع این ذرات در مایع، پایداری حفظ جدا ماندن ذرات برای مدت طولانی. در این آزمایش پست لاروهای 8 روزه با متوسط (± انحراف استاندارد) وزن اولیه 6/1±3/5 میلیگرم بوسیله رژیم غذایی که حاوی سطوح مختلفی (0، 50، 100 و 200 میلیگرم در هر کیلوگرم از رژیم غذایی) از رنگدانه آستازانتین بود به مدت 30 روز مورد تغذیه قرار گرفتند. دستگاه های لیزر کاربردهای گوناگونی دارند و به خاطر این که که انواع مختلفی دارند، هر کدام از آنها عملیات خاصی را انجام می دهند که رنگدانه های پوستی با معمولترین لیزر از بین میروند.

ابعاد این نوع لک ها 2-1 میلی ­متر است و به­ صورت پراکنده در صورت (روی گونه ها، بینی و پیشانی) و همچنین پشت دست ­ها، بازو ها و بالا ­تنه ظاهر می ­شوند. لک پوستی: این نوع لک به رنگ قهوه ­ای یا قرمز در محل جوش بوجود می­ آید که مسطح بوده و بافت پوست را تغییر نمی­ دهد. لیزر درمانی سالهای زیادی است که به عنوان یکی از بهترین روش ها برای کمک به جوان کردن و برطرف کردن لکه های تیره روی پوست بدن، شناخته شده است، روشن کردن پوست با استفاده از لیزر یک نوع عمل تخصصی و ویژه است و باید توسط پزشک متخصص و افرادی که در این زمینه سابقه و مهارت زیادی دارند، انجام شود. یکی از کاربردهای دیگر اکسید کروم در ساخت آجر منیزیتی به عنوان کمک زینتر است (توضیح آنکه آجر منیزیتی به دو روش تهیه می شود یکی به روش زینتری و دیگری روش ذوبی می باشد).

لیزر ها دارای انواع مختلفی هستند که لکه ها را از بین میبرند، بنابراین انتخاب نوع لیزر روی تعداد جلسات برای رفع لک های پوستی تأثیر گذار است. با استفاده از لیزر جلسه هایی که برای از بین بردن نواحی تیره پوست یا لکه های پوستی انجام می شود، به چه تعداد است؟ توجه داشته باشید، قبل از انجام لیزر اگر هرگونه بیماری مانند: آبله، جوش، تبخال و غیره روی پوست شما وجود داشته باشد، باید آن را برطرف کنید، سپس عمل را انجام بدهید. یکی دیگر از عواملی که بر روی تعداد جلسات لیزر درمانی تأثیر می گذارد، مقاومت پوستی می باشد، هرچه پوست مقاومت بیشتری در برابر این روش نشان بدهد، به تعداد جلسات بیشتری نیاز است.

لیزر درمانی برای تمام سنین انجام میشود، ولی کسانی که زیر سن ۱۸ سال هستند، بهتر است تا موقعی که در سن رشد هستند، این کار را انجام ندهند، زیرا پوست آنها تا موقعی که به سن رشد می رسند، لایه های جدیدی را اضافه میکند و ممکن است، بعد از لیزر درمانی لکه هایی روی پوست آنها ایجاد شود، لذا موقعی که به سن ۱۸ سال رسیدند، می توانند لکه های روی پوست خود را از بین ببرند. اما با پیشرفت علم در تمام زمینه ها، همین طور هنر رنگرزی و نقاشی، کم کم استفاده از مواد معدنی هم در ساخت رنگ ها رواج پیدا کرد و پس از آن هم پای پیگمنت های آلی به دنیای رنگرزی باز شد. خمیر تهیه شده با چنین پیگمنتها اثر رنگ پس دهی خواهد داشت.

با توجه به خاصیت رنگدهی رنگدانهها، امروزه از آنها به منظور تولید جوهر، مواد غذایی، لوازمآرایشی، رنگ، مواد پلاستیکی رنگی و پارچه استفاده میشود. رنگدانه ها نقش مهمی در ساخت رنگ ایفا می کنند، آنها افزون بر رنگی کردن و زیبایی بخشیدن به آن بسیاری از ویژگیهای مورد لزوم رنگ را تامین می کنند. فاكتورهای ژنتیكی، نقش اولیه و اصلی را در تعیین درجه ی رنگ طبیعی پوست و پاسخ به اشعه ی آفتاب بازی می كنند. ضایعات رنگدانه ای به علت عوامل درونی با درگیرنمودن قسمت و لایه معینی از پوست ویژگی های خاصی را به نمایش می گذارد . بهترین مثال از این نوع رنگدانه های ضد خوردگی هستند. ساختمان تولید: واحد تولید متشکل از 15 منطقه مستقل تولیدی بوده و در هر منطقه سه الی چهار نوع مختلف محصول را می توان همزمان سنتز کرد. تا کنون در چندین نوبت به کمک واحدهای مجاور شرکت شتافته اند و از بروز خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری کرده اند.واحد ایمنی بهداشت شرکت دارای امکانات خیلی خوبی می باشد و با قراردادهایی که با پزشکان متخصص بسته است از مجهز ترین واحدها در منطقه می باشد.

سخت ترین پیگمنتی که از مو خارج میشود پیگمنت آبی است.

برای تهیه رنگ برای نقاشی، رنگدانهها را با مواد حلال مناسب مانند روغن، موم، صمغ، عسل، خاک رس و غیره مخلوط میکنند. بسیاری از مواد انتخابی، طول موجهای خاصی از نور را جذب خود میکنند. قطر ایده آل برای پراکندگی نور در فصل مشترک تقریباً برابر با طول موج نور تابیده به ذره است. رنگدانه ها به طور انتخابی طول موج نور را جذب می کنند. اما بعضی از آن­ ها همیشه بر روی پوست باقی می­ مانند و از بین نمی ­روند. لک ­های مادرزادی لک ­هایی هستند که فرد از بدو تولد به­ همراه دارد و معمولاً به مرور زمان از بین می ­روند. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد کک و مک هستند از بدو تولد دارای این لک­ ها نیستند و معمولاً حدود 4 سالگی کک و مک ­ها ظاهر می ­شوند. لک­ های ملاسما به شکل ضایعات قهوه­ ای رنگ با اندازه­ای بزرگ ­تر از کک و مک روی پوست دیده می ­شوند.

پرتوهای نور پس از بازتابش از روی لایه رنگ به چشم باز می گردند. میزان روند بیماری در این قسمت های بدن در هر فرد متفاوت است در یکسری از موارد بیماری رنگدانهای باعث روشن تر بودن رنگ از حد طبیعی خود در مو، پوست و چشم خود دارد. برخی از خالها که متمایل به آبی هستند، درمانشان کمی مشکلتر است و حتی روی صورت و دور چشم هم دیده میشوند. معمولا در خانم ها و با رنگ پوست تیره دیده می شود زیرا در این افراد فعالیت ملانوسیتهای آنها بیشتر از افرادی است که رنگ پوست روشنتری دارند. اهمیت فراوانی دارد زیرا این وسایل توسط رنگ از عوامل مختلف مثل هوا ،رطوبت و ترکیبات شیمیایی محافظت میشوند. اگرچه عواملی مثل نوع جوش، دوام و دستکاری فرد در ایجاد لک مؤثر است، احتمال اینکه جوش ­های عمیق مثل جوش های کیستی و چرکی (در صورت عدم درمان) از خودشان لک به جا بگذارند بیشتر است.

3. مخلوط را در سراسر منطقه آسیب دیده بمالید.

جلوگیری از خوردگی فلزات ، آن را مستقیما روی فلز مصرف نمیکنند. مهمترین بخش یک ذره رنگدانه سطح آن است. خمیر رنگدانه، کنسانتره رنگدانه است، که از طریق تکنیک های پردازش سخت با استفاده از رنگدانه های مختلف، از طریق درمان سطحی و پیچیدن سطح رنگدانه ها توسعه یافته است. در اینجا این رنگدانه های طبیعی ممکن است به صورت پودر چغندر خشک شده، عصاره چغندر و یا عصاره خشک شده به روش پاششی مورد استفاده قرار بگیرد. چاپ روی پارچه با رنگ پیگمنت رایج ترین روش برای رنگ آمیزی پارچه های دارای انواع الیاف سلولزی است. سخت ترین پیگمنتی که از مو خارج میشود پیگمنت آبی است. ملاسما در واقعا شایع ترین نوع بیماری های رنگدانهای به حساب می آید. در برخی موارد به رنگ طبیعی برمیگردد اما در برخی موارد جای زخم روشن تر یا تیره تر می شود و یا حتی ترک های پوستی که بر اثر بارداری، کاهش و افزایش پی در پی وزن و یا در اثر کشش رخ دهد که انواع دیگری از اختلالات رنگدانهای به حساب می آید.

رنگدانه مصنوعی

در روش پراش پرتو ایکس ، پهن شدن پیک یک ماده به کاهش اندازه ذرات آن وابسته بوده که به رابطه شرر معروف است. بنابراین می توان اندازه ذرات یک ماده را با این روش مشخص کرد. برای هر کاربرد و رنگ پیگمنت و افزودنی های ویژه ای مشخص می شود و در نهایت در یک فرایند تولید خمیر رنگ مناسب تولید و به بازار عرضه می شود. ب : تاتوهای درمانی ، این گونه خالكوبی به هنگامی كه فرد بیمار مدت طولانی تحت درمان با اشعه قرار گرفته به منظور مشخص نمودن محل برای ادامه درمان ضرورت ایجاد این گونه تاتو ها مطرح می گردد . دوره نقاهت این عمل بسیار کم است و بیمار در مدت زمان کوتاهی بهبودی خود را به دست می آورد، علاوه بر این نسبت به روشهای دیگر مزایای زیادی دارد و در چند جلسه انجام می شود. مدت زمان لیزر درمانی بسیار کوتاه است و در سریعترین زمان ممکن انجام میشود.

ضخامت هایی کم بوده و معمولاً بین 25 تا 100 میکرون است. وزن مولکولی این مواد بین ۲۰۰۰-۱۰۰۰ گرم بر مول میباشد . جذب روغن ،به مقدار(وزن)روغن لازم به منظور مرطوب نگه داشتن و به صورت خمیر درآوردن رنگدانه می گویند . قدرت جذب روغن : حالت ایده آل پخش زمانی است که حلال قدرت مرطوب کنندگی و رنگدانه ها قدرت مرطوب پذیری آلی داشته با شند . همچنین براي توليد مرکب، بيشتر رنگدانه هايي با مقاومت و استحکام زياد و قدرت پوشانندگي کم مورد نياز است. تفاوت آنها در این است که رنگ بایستی توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود. رنگدانه ها در رنگرزی انبوه پلاستیک ها و الیاف مصنوعی به کار می روند. رنگدانه ها نه تنها در اندازه ذراتشان بلكه در شكل ذرات هم متفاوتند.

در رنگ زدن اشیا به زیباتر شدن آنها کمک میکند. این مجموعه فناور سالیانه بیش از یکصد نوع رنگ اسیدی دیسپرس، مستقیم، ریاکتیو، خمیر پیگمنت، دیسپرس مستقیم و مواد تعاونی نساجی را برای مشتریان داخلی و برخی کشورهای همسایه تامین میکند. Fe3.4 که بیشتر در کشورهای هند، کانادا، امریکا، روسیه، سوئد و دیگر یافت میشود. پایه اول مو مشکی ، پایه دوم قهوه ای تیره ، پایه سوم قهوه ای متوسط ، پایه چهارم قهوه ای روشن ، پایه پنجم قهوه ای خیلی روشن ، پایه ششم بلوند تیره ،پایه هفتم بلوند متوسط ، پایه هشتم بلوند روشن ، پایه نهم بلوند خیلی روشن ، پایه دهم بلوند خیلی خیلی روشن ، اصطلاحا به قول ایرانی ها پلاتینه گفته میشود. انواع بسیار زیادی لیزر وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید لکه های پوستی را از بین ببرید و پوست خود را شاداب و روشن کنید.

رنگدانه ها دارای پودرهای نامحلول با رنگ روشن هستند (مایعات با رنگ روشن را رنگ می نامند). کاربرد رنگدانه های معدنی: رنگدانه های معدنی طبیعی و سنتزی به صورت پودرهای بسیار ریز که بخش عظیمی از پوششهای تزئینی و محافظتی را به خود اختصاص داده اند، تولید و به بازار عرضه شده اند. در این بین استفاده از رنگدانه پرودوجیوسین فعالیت های آنتی بیوتیکی، ضد مالاریا و مهار کننده سیستم ایمنی از خود نشان داده است. به علاوه رنگدانه­های معدنی ویژه نظیر رنگدانه های لومينسنس (نورتاب)، ضد خوردگي و مغناطیسی جايگاه مناسبي در صنعت پيدا كرده است. مغناطیسی و سیستمهای حساس مغناطیسی جهت سنسور و کدینگ استفاده میشود. برخی رنگ دانه ها به شکل تیغ یا سوزنی هستند و به دلیل قدرت چسبندگی که دارند، در لایههای زیرین رنگ از آنها استفاده میشود.

چنین مادهای نمیتواند همانند پیگمنت مصرف شود و باید دور ریخته پیگمنت تاک فام شود. برای رقیق کردن رنگ جوهرهای آلی، همیشه از آلومینیومهای هیدراته شده سبک، همانند رنگدانه با جامد رقیقکننده رنگ استفاده میشود. رنگ دانه ها بصورت پودری و جامد هستند و از نظر اشکال و سایز خرد شدن دانه طبقه بندی میشوند. رنگ دانهها بصورت جامد هستند و اشکال و اندازههای گوناگونی دارند. رنگدانهها رنگدانهها یا پیگمانها، مواد جامد تزئینی هستند که در شکل و اندازههای مختلف در حلالهای مربوط به حالت معلق تهیه و بکار میروند و مشتمل بر مواد سیاه – سفید و رنگی بوده، موارد استفاده زیادی در رویه زدن، رنگرزی انبوه و دیسپرسیون در هوا دارند.

بهترین مثال از این نوع رنگدانه های ضد خوردگی هستند.