بایدها و نبایدهای دکوراسیون و طراحی داخلی کلینیک روانشناسی

رنگ ها قدرت دارند، احساس خاصی در افراد ایجاد می کنند به طوری که می توان گفت رنگ ها حرف می زنند. در طراحی مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک به شیوه مدرن عموما نباید به جنبه فیزیکی دکوراسیون توجه داشت بلکه طراحی مطب پزشکی باید به گونه ای باشد تا بیمار به محض ورود به مطب حس بیمارستان را از ذهن خود خارج کند و احساس یک فضای تکراری در محیط های پزشکی را نداشته باشد. همانطور که احتمالا خودتان هم متوجه این مسئله شدهاید، بیشتر مراکز درمانی از رنگ سفید در طراحی داخلی خود استفاده میکنند. استفاده از رنگهای روشن مانند آبی ملایم یا کرم فضای مطب را وسیعتر جلوه میدهند. برای گزینش رنگ بندی مطب، باید اطلاع داشته باشید که رنگ های روشن و ملایمی نظیر: آبی ملایم، سبز ملایم و کرم ملایم می توانند فضای مطب را با اندازه ای بزرگتر جلوه دهند. اما در پایان این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید.

طراحی داخلی مطب روانپزشکی

خصوصیت بعدی که باید مد نظر قرار دهید، حفظ روشنایی کامل در محیط داخلی است. بنابراین اگر فضای مطب کوچک است و ممکن است دلگیر به نظر برسد، میتوان از این رنگهای روشن برای دیوارها استفاده کرد. استفاده از نشانههای گرافیکی برای معرفی فضاها راهکار خوبی است. با توجه به این که اتاق انتظار مکانی می باشد که بیمار ممکن است، زمان زیادی را درآن وقت بگذراند، پس باید برای راحتی بیمارشرایط سرگرمی و آرامش او را فراهم نمایید، زیرا اگر به خوبی و با درایت طراحی نشود، ممکن است، در بیمار ایجاد تشویش و نگرانی کند.

در این جا می خواهیم به بررسی سبک های مختلف طراحی و دکوراسیون یک مطب و استانداردهایی که باید در مطب و یا کلینیک روانشناسی رعایت طراحی داخلی مطب زنان و زایمان کنیم، بپردازیم. اما در ابتدا لازم است به لوازم مورد نیاز دکوراسیون مطب روانشناسی بپردازیم. تابلو ها و لوازم دکوراتیو باید مناسب با ابعاد و تزیینات فضا باشند. در نهایت باید اضافه کنیم، انتخاب کفپوش مناسب، علاوه بر در نظر گرفتن نکات اقتصادی و اجرایی، باید هماهنگ و مکمل سبک طراحی و دکوراسیون کلینیک زیبایی یا پوست و مو باشد. نورپردازی و رنگ دیوارها و سقف در یک مطب دندانپزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است و این دو عنصر در اصل مکمل یکدیگر هستند.

مثلا ترالی دندانپزشکی یکی از این موارد است.

پروژه بازسازی مطب دندانپزشکی دکتر وحدتی فر در ساختمان پزشکانی واقع در خیابان زعفرانیه قرار گرفته و فضای آن پیش از بازسازی کاربری بهداشتی-درمانی با فعالیت مطب عمومی داشته است. کسی که پا به کلینیک پزشکی یا مطب دکتر می گذارد، با احساسات مختلفی مثل استرس، اضطراب و حتی ترس مواجه می شود. یونیت دندانپزشکی محلی است که بیمار به محض حضور برروی آن، دچار استرس و اضطراب فراوانی میشود. مثلا ترالی دندانپزشکی یکی از این موارد است. یکی دیگر از موارد اصول طراحی مطب جداسازی فضای انتظار با بخش درمانی است که بوسیله درب و راهرویی کوتاه این مهم قابل انجام است. قرار نیست رنگ ها فقط روی دیوارها دیده شوند بلکه مبلمان و صندلی های به کار گرفته شده در سالن انتظار نیز می توانند رنگ جذابی داشته باشند. اگر دکتر گل ارکیده را به عنوان سرگرمی پرورش میدهد، نگارهها و نقشهای گلدار را در دفتر او نمایش دهید و مطبش را با گلهای تازه ارکیده چیدمان کنید.

این اندازه را برای مشخص کردن تعداد صندلی در نظر بگیرید. در کنار نور طبیعی و متناسب با نیاز فضای کلینیک می توانید از نورپردازی مصنوعی نیز بهره بگیرید و فضایی جذاب و منحصر به فرد ایجاد نمایید. این حس بهتر منجر به ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به پزشک معالج خواهد شد. توجه کردن به این موضوع برای بیماران آسیب پذیر بسیار مهم و با اهمیت می باشد. در انتخاب رنگها می بایست که از رنگهای آرامش بخش استفاده شود و این امر به موجب نوع کاربری محیط، بسیار حایز اهمیت است که طبیعتاً این اقدام تأثیر بسیار زیادی در روند اجرای کار خواهد داشت. فضای درمانی باید به گونه ای طراحی شود که برای افرادی که از آن استفاده می کنند چه کسانی که در آن کار می کنند و چه مراجعه کنندگان و بیماران ، راحت باشد به طوری که آن ها بتوانند ساعت های طولانی ای را در آن بدون خستگی و آُیب دیدگی بگذرانند .

خاکستری: انواع خاکستری های ملایم بهترین گزینه برای سالن انتظار در طراحی داخلی کلینیک و مطب می باشند. هدف از اجرای یک طرح مناسب، جذاب، زیبا و استاندارد برای یک بوتیک لباس این است که تا حد امکان بیش از گذشته بتوانید توجه مخاطبان را به مغازه ی خود جذب نمایید؛ در این صورت است که شما به صورت غیر مستقیم و از طریق طراحی دکوراسیون داخلی جذاب توانسته اید تا مخاطبان و مشتریان را به کسب و کار خود دعوت نمایید و زمینه ی افزایش فروش و سود آوری بیشتر را فراهم سازید. نارنجی یکی از رنگ های جذاب است که موجب افزایش نشاط در بدن می شود و با کلیه ها، مجاری ادرار و اندام های تولید مثل مرتبط می باشد.

چه بخواهند یک چکاپ ساده داشته باشند چه برای یک عمل فوری وقت بگیرند، انتظار در مطب برای مراجعه کنندگان لحظات سخت و پرچالشی است. برای اتاق انتظار کودک، میتوان از تصاویر و شخصیتهای مورد علاقه کودکان به شکل پوستر روی دیوارها استفاده کرد یا اسباببازیهایی را برای کودکان در آن محل قرار داد و با قراردادن میزهایی این مکان را برای کودکان فراهم کرد تا در کناریکدیگربه نقاشی و بازی های جمعی مشغول شوند. بنابراین با طراحی آرامبخش و تعیین مکانی مناسب برای آن میتوان این اضطراب را کاهش داد و در صورت داشتن حس آرامش، اعتماد بیشتری نیز بین بیمار و دندانپزشک شکل خواهد گرفت. اگر مطب به شکل یک کلینیک است که همزمان چند دندانپزشک در آن مشغول به کارند، باید به حفظ آرامش محیط و پرهیز از شلوغی توجه شود. دیدگاه طراحی صنعتی در تمام جزئیات و عناصر پوسته حاکم بوده، بطوری که ظرافت و جذابیت آن یاد آور ظرافت عملکرد یک دندانپزشک می باشد.

استفاده از رنگ سفید برای طراحی داخلی مطب فضای آن را بزرگتر و دلبازتر نشان میدهد. بهداشتی بودن کفپوش از مهم ترین نکات طراحی دکوراسیون مطب است.برای کفپوش بهتر است از متریالی استفاده کنید که قابل شست و شو باشد و به دفعات زیاد بتوان آن را ضد عفونی کرد. تحقیقات نشان می دهد مراجعه کنندگان یک مطب تجربه مثبت بیشتری دارند اگر کارکنانی که با آن ها برخورد می کنند شاداب بوده و از بودن در آن محیط احساس رضایت بیشتری داشته باشند. مردم اصولا به رنگ قهــوهای اطمیــنان دارند و به آن اعتماد می كنند. بیشتر از چالش طراحی مفهومی در دکوراسیون های داخلی کلینیک ها ، در سال 2020 شاهد از بین رفتن عزیزانی شدیم که در مراکز درمانی بر اثر کرونا Covid19 با نداشتن تجهیزات از دست رفته اند ، این را بدانید که سلامتی نقش اول را ایفا میکند ، طراحی حس خوب را به انسان هدیه میدهد اما بی شک سلامتی حرف اول را میزند.

صورتی یکی از رنگ های شفابخش است که در بسیاری از مراکز درمانی از آن برای آرامش بخشیدن به مراجعه کنندگان استفاده می شود. از سوی دیگر استفاده از مصالح ارزان و موجود در بازار و همچنین وجود خلاقیت در روش های اجرا سبب گردیده هزینه ساخت تا میزان چشمگیری تقلیل یابد. علاوه بر این، طــــراحی دکــوراسیون مطب با توجه به شرایط و تخصص پزشک ودندانپزشک مربوطه و تعداد پرسنل و میزان مراجعه کنندگان، باید طراحی شود. اما نه به طریقی که مراجعه کننده را بترساند بلکه باید در عین حال که نوع خدماتتان را معرفی می کند، احساس اطمینان، اعتماد و آرامش را نیز در افراد ایجاد کند.

بنابراین دکوراسیون داخلی مطب باید با توجه به رده سنی مراجعه کنندگان انجام شود. همین مساله موجب می شود مراجعه کننده احساس بهتری پیدا کند و سریع بداند حرکت بعدی که باید انجام بدهد چیست. گرچه رنگ های سبز و آبی هم از رنگ های بسیار مناسب و پر کاربرد در طراحی دکوراسیون کلینیک های روانشناسی هستند، با وجود معنویتی که در رنگ آبی است در کنار آرامشی که رنگ سبز منتقل می کند، می توانید به خوبی احساس امنیت روانی را برای افراد فراهم کنید. بدون شک برای طراحی اتاق انتظار کودک استفاده از رنگهای شاد بسیار اهمیت دارد.استفاده از این رنگها ذهن کودک را ازفضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه نزدیک میکند.

دانستن اینکه چطور می توانید حس بهتری به مراجعه کنندگانتان القا کنید می تواند به تعامل بهتر با آن ها منجر شود. کارشناسان پیشنهاد می کنند، رنگ طراحی داخلی در قسمت سالن انتظار، سعی شود، هماهنگ با رنگ اتاق درمان انتخاب شود، این انتخاب و کاربرد رنگ می توتند تاثیر بسیار چشم گیری بر آرامش بیمار و مراجعه کنندگان داشته باشد. درباره نحوه چینش و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی میتوانید با افراد خبره مشورت کنید. افراد بسیاری نیز ممکن است از هر نوع عمل جراحی بر روی دندان یا حتی کشیدن دندان نیز احساس ترس داشته باشند و با میل خود اقدام به ورود به مطب دندانپزشکی نکرده باشند. بعنوان مثال، یک مطب پزشک کودکان می تواند با رنگ های شاد و اسباب بازی دکور شود به طوری که کودکان حین ورود به آنجا احساس شادابی و خوشحالی داشته باشند. این برداشت امروزی و انتزاعی از هندسه تزئینات در ایران قدیم با ویژگیهای فرمی خاص خود، باعث ایجاد درگیری ذهنی در بیننده می شود، چرا که تضاد ویژه ای با فضای لوکس و کلیشه ای خارج از مطب در بدو ورود به ساختمان دارد.

در این میان، اهمیت مطب دندان پزشکی بسیار بالا است؛ زیرا افراد مدت زمان زیادی را در مطب به انتظار میگذرانند و حتی ممکن است انجام کارهای دندانپزشکی آنها نیز طولانی شود. در دکوراسیون مطب مامایی توصیه می شود به نورپردازی اهمیت داده شود، زیرا پزشکان در این بخش اکثرا با مادران باردار در ارتباط هستند و لازم است تا آن ها را با دقت مورد معاینه قرار دهند و هر اشتباه کوچکی ممکن است جان مادر و بچه را به خطر بیندازد. همچنین اگر پزشک به باغبانی علاقه داشته باشد، می توان دیوارها را با تصویر گل هایی که پرورش داده تزیین کرد. این ویژگی ها اساس ایده پردازی طرح را شکل داده است. هدف اصلی در طراحی دکوراسیون مطب پزشکی مانند مطلب پزشکان عمومی، روانشناسان و نیز دکوراسیون دندانپزشکی این است که بتوان به بهترین شکل ممکن فضای داخلی مطب را بهینه کرد و همچنین میزان عملکردها را بالا برد علاوه بر موارد ذکر شده در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشکی باید به زیبایی بصری دکوراسیون طراحی شده نیز توجه لازم را داشته باشید.

طراحی، چیدمان، استفاده از رنگ، فرم و متریالی مناسب برای اتاق پزشک می تواند تاثیر زیادی بر بیماران و همچنین برداشت اولیه آن ها از فضا داشته باشد. در انتخاب رنگ و مصالحی که برای دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی استفاده میکنید، باید نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید. عواملی مانند مبلمان مطب دندانپزشکی، رنگ دیوارها، دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلمان و در نهایت نورپردازی؛ همکی از عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی به حساب میآیند. طراحی و تقسیم بندی فضاهای داخلی در یک مطب دندانپزشکی کاملاً به متراژ فضا و تنوع کاربریها در مطب دندانپزشکی بستگی دارد.

از آنجایی که مراجعین مطبهای پزشکی و دندانپزشکی دارای رده سنیهای مختلف از کودک و نوجوان تا بزرگسالان میباشد، بنابراین باید دکوراسیون داخلی مطب را به شکلی طراحی کرد که مناسب تمامی افراد و رده سنی مختلف باشد. هر چقدر که مصالح و مواد اولیه ی بکار رفته در اجرای دکوراسیون این مطب ها با کیفیت تر و زیبا تر باشند، طبیعتا هزینه ی تمام شده برای اجرای دکوراسیون داخلی مطب نیز بیشتر خواهد بود. در صورت نیاز از نورهای کمکی نیز در چنین فضاهایی استفاده می شود تا اگر لازم بود پزشک از آن استفاده کند. یک مطب روانشناسی با رنگ های آرامتر، فضای ساکت و حس آرامش بیشتری همراه خواهد بود. درصورتیکه اتاق مطب دندانپزشکی درطبقه همکف یا مشرف به پاسیو(نورگیر)ساختمان باشد میتوان از آن فضا برای ایجاد فضای سبز با انواع و اقسام گیاهان و گلها استفاده نمود و این منظره سرسبز و آرامشبخش در برابر چشمان بیمار روی یونیت دندانپزشکی قرار گیرد، در صورتی که امکان دسترسی به چنین فضایی وجود نداشته باشد، میتوان بانصب آسمان مجازی، آکواریوم با ماهیهای شور و شیرین یا پوسترها و تابلوهای زیبا، حس آرامش را به بیمار منتقل کرد.

البته در بعضی از مطبها لازم است، میز پذیرش در کنار اتاق دکتر باشد تا منشی بتواند افراد را به داخل اتاق راهنمایی کند. مطب پزشکان مکانی است که افراد با وضعیت های جسمی و روحی نامطلوب به آنجا مراجعه می کنند بنابراین مهم ترین اصل در طراحی داخلی مطب یک پزشک فراهم کردن محیطی است که بتواند به بیمار انرژی و آرامش از دست رفته اش را بازگرداند. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی همواره تلاش میکند تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. گیاهان طراحی شده در بخش انتظار حس مثبتی را برای افرادی که در انتظار نشستهاند ایجاد میکند و از میزان استرس بیماران میکاهد. اشیاء و حجم های جالب و زیبا مثل آکواریوم و گیاهان زینتی هم می توانند فضایی آرامش بخش و تسکین دهنده ایجاد کنند و ذهن بیماران در حال انتظار یا درمان را از درد منحرف سازند. نورپردازی سالن انتظار می تواند به نسبت سایر اتاق ها کمتر باشد تا حس آرامش بیشتری القا کند.

طراحی داخلی مطب روانشناسی